Pokračovanie...

K tomu však, bohužiaľ, už nedošlo, Fedor nás 26. júna 2018 opustil. Po troch mimoriadne vydarených koncertoch, ktoré moderoval, sme sa my, jeho hudobní priatelia, spoločne s Fedorovou sestrou Geou, a jeho životnou partnerkou Katkou, na Fedorovej poslednej rozlúčke zhodli na tom, že je potrebné v tejto tradícii pokračovať. Organizáciu spomienkových koncertov si zobral „pod svoje krídla“ bluesman Juraj „Dura“ Turtev. Prvá akcia sa uskutočnila 23. februára 2019 a opätovne mala značný úspech. Bolo logické, že po „vypýtanom si“ pokračovaní príde rad na ďalšiu akciu.

Tentoraz sa okrem organizátora podujatia – speváka, gitaristu a v neposlednom rade textára – Juraja Turteva a tradičnej rytmiky (tvorili ju jazzman Juraj Kalász na basovej gitare, Juraj Dávid Raši na bicích nástrojoch, Kirill Panshine so sólovou gitarou a Andi Ray Haverda na klavíri) na pódiu zišli aj člen dnes už legendárnej slovenskej bítovej formácie The Buttons Kamil Paulovčin, ďalšia výrazná postava bratislavského bigbítu – excelentný gitarista – Ján Bujnovský (hrával napríklad v skupine Krokoband) a mladá talentovaná speváčka, ale aj textárka a basgitaristka Sára „Portier“ Porubcová.

Úvod koncertu otvoril Juraj Turtev – mimochodom spoluzakladateľ (dodnes existujúcej) bluesfunkovej kapely Bluesweiser – so skladbou „Baby Want You Want Me To Do“, bluesovou klasikou, ktorú v roku 1959 napísal Jimmy Reed a urobil z nej celosvetový hit. Po ňom sa za mikrofón postavil skvelý spevák a nemenej výborný gitarista Kirill Panshine. Rodák z ruského Petrohradu (dlhodobo žijúci na Slovensku) je veľkým fanúšikom predovšetkým bluesovej legendy B.B.Kinga. Jeho všestrannosť však zasahuje aj do tvorby Jimi Hendrixa či v neposlednom rade Steve Ray Vaughana. Gitarové sóla Kirilla Panshina majú hĺbku blues, strhujúci a pôsobivý potenciál, ktorého sila preukazuje silné bluesové cítenie tohto interpreta.

Po Kirillovi na scénu nastúpil Kamil Paulovčin, ktorý sa v prvej časti koncertu predstavil „v britskom štýle“, keď odohral „Laurel Canyon Home“ (britského bluesového hudobníka Johna Mayalla), „Youʼre No Good (britskej rockovej formácie The Swinging Blue Jeans) a

Parachute Woman“ legendárnych The Rolling Stones.

Záver prvej časti pravého nefalšovaného rockʼnʼrollu patril Andi Ray Haverdovi, klaviristovi a spevákovi, ktorého živé vystúpenia sú charakteristické „hektickými štýlmi boogie“, aké na koncertoch predvádzali najmä americké rockʼnʼrollové veli

iny Little Richard a Jerry Lee Lewis. Haverda hral v piesňach „Mean Woman Blues“ (Claude Demetrius), „Milkshake Mademoiselle“ (Jack Hammer), „Carol“ (Chuck Berry) a „Matchbox“ (Carl Perkins) – takmer ako v tranze a silu jeho hlasu podčiarkovali dynamické sóla dvojice Kirill Panshine – Ján Bujnovský.

Po Jurajovi Turtevovi, ktorý odštartoval druhú časť koncertu so skladbou „Blues o ničom“ (autorom skladby je ďalší slovenský bluesman Ján Litecký-Šveda), sa „ku slovu“ dostala speváčka Sára Portier, ktorá odspievala dve pesničky: najskôr klasický blues „Love Me Like A Man“ (preslávili ju predovšetkým dve ženy: Bonnie Raitt a Diana Krall) a potom v tandeme s Andi Rayom nesmrteľný evergreen legendárneho Chucka Berryho „Johnny B. Goode“.

Po Sáre Portier sa na scénu vrátil Kamil Paulovčin opätovne s trojicou skladieb: „Iʼm In Love Again (Fats Domino) vo verzii Rickyho Nelsona, No Nagginʼ, No Dragginʼ (Arthur Gunther) a Stop Breaking Down“ (Robert Johnson). Záver koncertu patril opätovne Andimu Rayovi a jeho „vyvádzajúcemu klavíru“: „Jenny, Jenny“ (Richard Penniman/Enotris Johnson), „Whatʼd I Say (Ray Charles), „Hound Dog“ (Jerry Leiber/Mike Stoller), „Blue Suede Shoes“ (Carl Perkins) a „Drinkinʼ Wine Spo-Dee-O-Dee (Granville Henry „Sticks“ McGhee/J. Mayo Williams).

Na úplný záver akcie si Ján Bujnovský, Andi Ray Haverda, Kirill Panshine, Sára Portier a Juraj Turtev „strihli“ spoločne Berryho „Johnny B. Goode“. Rytmika v podobe Kalászovej basgitary a Rašiho bicích šliapala ako hodinky. A obecenstvo si prišlo na svoje. Jeho aplauz a pýtanie si prídavku bol povzbudivým odkazom hlavným aktérom večera, že organizovať rockʼnʼrollový koncert a pokra

ovať v odkaze Fedora Freša má svoje opodstatnenie. Veríme, že aj v nasledujúcom roku budeme svedkami tejto akcie, ktorá je v podobe surového rockʼnʼrollu jedinou svojho druhu na Slovensku.

Klavírnátor

15.10.2019